O projekcie


Opis przedsięwzięcia 


Patron naszej szkoły Henryk Sienkiewicz (autor Quo vadis) powiedział: "Każdy cywilizowany człowiek ma dwie ojczyzny: swoją i włoską.”  Dlatego 20 uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 6 w Gnieźnie, w wieku 12--14 lat z klas VI-VII  zaplanuje, a następnie zrealizuje podróż do Włoch - “drugiej ojczyzny cywilizowanego człowieka”.  
Mobilność będzie poprzedzona wspólnym projektem eTwinning "Let's share stories"- polscy i włoscy uczniowie będą nawzajem uczyć się o najstarszych legendach dotyczących powstania Rzymu i Gniezna. W ramach przygotowania do mobilności odbędzie się kurs języka angielskiego, kilka lekcji języka włoskiego oraz zajęcia przypominające historię Rzymu. Uczniowie zapoznają się z powieścią Quo vadis. Przygotują trasę zwiedzania Rzymu śladami Sienkiewicza i miejsc opisanych w “Quo vadis” oraz związanych z legendami Rzymu. Przygotują prezentację na temat Gniezna i Polski oraz prezentację pokazującą postać patrona szkoły, jego spuściznę literacką i fascynację kulturą włoską, które zaprezentują  włoskim kolegom podczas pobytu w ich szkole. 
W czasie mobilności wspólnie z włoskimi kolegami będą zwiedzać Rzym, Ostia i okolice szkoły. W oparciu o przygotowaną przed wyjazdem trasę śladami Sienkiewicza stworzą wspólną grę oraz przygotują  prezentację w języku angielskim na temat Rzymu  z czasów Quo Vadis.  Przygotują też quiz kahoot na temat podstawowych wiadomości dotyczących Włoch oraz film z najciekawszych momentów pobytu. Aplikacje learningapps i pictramap wykorzystają przy prezentacji fotografii miejsc związanych z Sienkiewiczem.  
Nauczą się włoskiego tańca i piosenki, wezmą udział w warsztatach kulinarnych.
Podczas lekcji sztuki i przygotują  rękodzieła inspirowane poznanymi zabytkami. Wezmą udział w zajęciach plenerowych prowadzonych przez nauczycieli sztuki.
Przygotowane materiały oraz zdobyte umiejętności  wykorzystają po powrocie do szkoły podczas organizacji Święta Patrona - Henryka Sienkiewicza..  
Na zajęciach będą pracować w mieszanych grupach z uczniami włoskimi a językiem komunikacji będzie angielski, ale uczniowie wykorzystywać też będą poznane zwroty w języku włoskim.  
Projekt będzie służył poznaniu włoskiego i polskiego dziedzictwa - odkryciu i zrozumieniu  wspólnych wartości i źródeł  kultury, wzmocni też poczucie przynależności do większej, europejskiej rodziny. Rozbudzi  ciekawość poznawczą i zainteresowania, będzie bodźcem do rozwijania wielu kompetencji kluczowych. Uczniowie poprzez doświadczenie podróży do Włoch, poszerzą własne horyzonty i widzenie świata, poznają swoje korzenie jako Polaków i Europejczyków, otworzą się bardziej na innych, nauczą się szacunku i tolerancji. 
Nauczyciele będą mieli możliwość porównać swoje metody nauczania z nauczycielami z włoskiej szkoły, a uczestnicząc w zajęciach pozyskać nowe narzędzia do prowadzenia zajęć.


The patron of our school, Henryk Sienkiewicz, inter alia author of Quo vadis, said: "Every civilized man has two homelands: his own and Italian. For this reason, 20 students from Primary School No. 6 in Gniezno, aged 12-14 years from grades VI-VII, will plan and implement a journey to Italy - "the second homeland of a civilized man". 

The mobility will be preceded by a joint eTwinning project "Let's share stories"- Polish and Italian pupils will learn about each other's the oldest legends about the origins of Rome and Gniezno. In preparation for mobility, there will be an English course, several Italian lessons and activities recalling the history of Rome. Students will be introduced to the novel Quo vadis by H. Sienkiewicz. They will prepare a route to visit Rome in Sienkiewicz footsteps, the places described in "Quo vadis" and related to the legends of Rome. They will prepare a presentation about Gniezno and Poland and a presentation about the Henryk Sienkiewicz, his literary legacy and his fascination with Italian culture. The presentation will be presented to the Italian colleagues during their stay at their school. 

During the mobility, together with their Italian colleagues, they will visit Rome, Ostia and the surrounding area of the school, based on the pre-departure route. They will use their photographs of monuments to create a presentation in English about Rome from the times of Quo Vadis and places connected with Sienkiewicz. They will also prepare a quiz kahoot about the basic news about Italy and a film about the most interesting moments of the stay. They will learn Italian dance and song, take part in culinary workshops, prepare art lessons and handicrafts inspired by the sightseeing. They will take part in outdoor activities conducted by art teachers.

The materials and skills they have prepared will be used on their return to school during the organization of the Henryk Sienkiewicz Day. During the classes they will work in mixed groups with Italian students and the language of communication will be English, but the students will also use the phrases learned in Italian.  

The project will be aimed at learning about Italian and Polish heritage - discovering and understanding common values and sources of culture, as well as strengthening the sense of belonging to a larger European family. It will arouse cognitive curiosity and interest, will be a stimulus to develop many key competences. Through the experience of traveling to Italy, students will broaden their horizons and vision of the world, learn about their roots as Poles and Europeans, open up more to others, learn respect and tolerance. 

Teachers will have the opportunity to compare their teaching methods with those of the Italian school, and by participating in classes they will gain new tools for teaching.







Buon Natale! Listy z Rzymu

 Otrzymaliśmy świąteczne życzenia od przyjaciół z Rzymu.